مصوبات هیئت دولت دهه سوم تیر 99

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات هیئت دولت منتشره از

1399/04/21 لغايت 1399/04/31

در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران

 

تصویب‌نامه در خصوص دارندگان دستگاههای استخراج رمزارز (ماینر)        

الحاق تبصره به ماده (۱) اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران       

تصویب‌نامه در خصوص پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی دویست هزار واحد مسکونی روستایی و شهرهای زیر (25000) نفر جمعیت و حاشیه شهرها      

اصلاح تبصره (۲) ماده (۲۴) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن  

اصلاح آیین‌نامه اجرایی بند (ط) ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری        

آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۱) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

آیین‌نامه اجرایی بند (خ) ماده (۸۷) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران         

آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۷) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور        

لغو تصویب‌نامه شماره ۴۶۸۸/ت۵۷۵۵۳هـ مورخ ۲۴/۱/۱۳۹۹      

اصلاح تصویب‌نامه شماره ۱۵۱۹۰۰/ت۴۶۶۷۳ک مورخ ۱/۸/۱۳۹۰

اصلاح ماده (۳۳) الحاقی اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران

 

 

تصویب‌نامه در خصوص دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز (ماینر)

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21938-22/04/1399

شماره ۳۹۲۲۸/ت۵۷۳۷۳ هـ ـ۱۳۹۹/۴/۱۵

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت دادگستری

معاونت حقوقی رئیس‌جمهور ـ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

نهاد ریاست جمهوری

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۴/۸ به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ ـ کلیه دارندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز (ماینر) مکلفند ظرف یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنها می‌باشد در سامانه‌ای که وزارت مذکور تعیین می‌نماید، مطابق برگه (فرم) موجود در این سامانه اقدام نموده و حسب مورد از طریق درگاه پرداخت اینترنتی تعبیه‌شده در همین سامانه، نسبت به پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی اقدام نمایند.

۲ ـ در صورتی که دارندگان دستگاه‌های استخراج رمز ارز (ماینر) ظرف مهلت مقرر در این تصویب‌نامه نسبت به اعلام و ثبت دستگاه‌ها و پرداخت حقوق و عوارض دولتی مرتبط با آن اقدام نمایند، سازمان تعزیرات حکومتی پرونده‌های موجود را مبتنی بر دستورالعمل موضوع این تصویب‌نامه تعیین تکلیف خواهد نمود.

۳ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ عملیاتی شدن سامانه بند (۱) این تصویب‌نامه، فهرست مراکز دارای جواز تأسیس در این صنعت را اعلام نماید. دارندگان دستگاه‌ها مکلفند از تاریخ اعلام فهرست مذکور، ظرف یک ماه تمام دستگاه‌های خود را به مراکز یادشده تحویل نمایند یا نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام نمایند. مراکز تحویل‌گیرنده مکلفند رسید تحویل را در سامانه مذکور بارگذاری نمایند. نگهداری از دستگاه‌ها در مراکز فاقد مجوز ممنوع است.

۴ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است دستورالعمل نحوه اعطای مجوز فعالیت و درگاه آن را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه در درگاه ملی مجوزهای کشور (سامانه G۴b) بارگذاری نماید.

۵ ـ دستورالعمل اجرایی این تصویب‌نامه از جمله تطبیق مشخصات دستگاه‌های اظهارشده با مشخصات دستگاه‌های تحویل داده‌شده و همچنین تطبیق آنها با استانداردهای ابلاغی، با پیشنهاد دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، ظرف یک ماه به تصویب ستاد یادشده می‌رسد.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

الحاق تبصره به ماده (۱) اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21938-22/04/1399

شماره ۴۰۴۲۳/ت۵۵۹۸۹ هـ ـ۱۳۹۹/۴/۱۷

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۱/۱۳ به پیشنهاد شماره 400/820/984 مورخ ۱۳۹۷/۸/۱۳ بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد ماده (۳۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تصویب کرد:

متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۱) اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۰۶۴۰۵/ت۴۹۴۵۸ هـ مورخ ۱۳۹۴/۸/۱۶ اضافه می‌شود:

تبصره ـ خواهر و برادر شهدا در اولویت بعدی برای استفاده از خدمات موضوع این اساسنامه می‌باشند.

این اصلاحیه به موجب نامه شماره 99/102/18436 مورخ ۱۳۹۹/۴/۸ شورای نگهبان تأیید شده است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

تصویب‌نامه در خصوص پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی دویست هزار واحد مسکونی روستایی و شهرهای زیر (25000) نفر جمعیت و حاشیه شهرها

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21940-24/04/1399

شماره ۴۰۴۲۶/ت۵۷۵۰۸ هـ ـ۱۳۹۹/۴/۱۷

سازمان برنامه‌وبودجه کشور

وزارت راه و شهرسازی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۴/۱۱ به پیشنهاد شماره ۹۱۲۵/ص مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۶ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آنها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی دویست هزار واحد مسکونی روستایی و شهرهای زیر (25000) نفر جمعیت و حاشیه شهرها با ضمانت سفته زنجیره‌ای در سال ۱۳۹۹ اقدام کند.

۲ ـ سقف فردی تسهیلات با رعایت مبحث (۱۹) مقررات ملی ساختمان و سایر مقررات ملی ساختمان برای دویست هزار واحد، مبلغ پانصد میلیون (500000000) ریال در سال ۱۳۹۹ است.

۳ ـ سود سهم متقاضی برای این تسهیلات پنج درصد (۵%) است و سازمان برنامه‌وبودجه کشور پرداخت یارانه سود (مابه‌التفاوت سود تعیین‌شده سهم متقاضی تا نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار) برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی و مانده مطالبات معوق شامل اصل و سود تسهیلات موضوع این تصویب‌نامه را تضمین و تعهد می‌نماید که هزینه‌های یادشده را پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل منابع مصوب مربوط در قانون بودجه سنواتی به بانک‌های عامل پرداخت نماید. این تضمین نافی مسئولیت بانک‌های عامل در وصول مطالباتشان نیست.

۴ ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف است با هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه کشور، سهم استانی تسهیلات را تعیین نموده و بر اساس سهمیه ابلاغ‌شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به توزیع سهمیه بانک‌های عامل به تفکیک استان، شناسایی متقاضیان واجد شرایط، معرفی آنان جهت دریافت تسهیلات و نظارت بر ساخت‌وساز در چهارچوب قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان (نظام فنی و روستایی) و رعایت استانداردهای صرفه‌جویی انرژی اقدام کند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

اصلاح تبصره (۲) ماده (۲۴) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21940-24/04/1399

شماره ۳۹۲۳۱/ت۵۷۲۶۷ هـ ـ۱۳۹۹/۴/۱۵

وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

سازمان برنامه‌وبودجه کشور

سازمان ملی استاندارد ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۴/۸ به پیشنهاد شماره 131734/100/02 مورخ ۱۳۹۸/۹/۱۰ وزارت راه و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

تبصره (۲) ماده (۲۴) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن موضوع تصویب‌نامه شماره ۹۷۶۵۵/ت۵۲۳۸۵ هـ مورخ ۱۳۹۵/۸/۱۰ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۲ ـ وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های وابسته و نهادهای قانونی واگذارکننده زمین با رعایت قوانین و مقررات مربوط می‌توانند زمین‌های ملکی یا در اختیار خود را به قیمت کارشناسی روز به صندوق‌های سرمایه‌گذاری که برای تأمین مالی و اجرای طرح‌های مسکن و توسعه شهری تأسیس شده یا می‌شوند واگذار و به طور قطعی منتقل نمایند و در قبال ارزش عین و یا منافع و حقوق متعلقه ناشی از زمین مورد واگذاری، واحد سرمایه‌گذاری اخذ و گواهی مربوط را دریافت کنند. وزارت مذکور و سازمان‌های وابسته و نهادهای واگذارکننده زمین مجازند واحدهای سرمایه‌گذاری مأخوذه را با رعایت قوانین و مقررات مربوط واگذار و منتقل نمایند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

اصلاح آیین‌نامه اجرایی بند (ط) ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21940-24/04/1399

شماره ۴۰۵۵۳/ت۵۷۷۸۴ هـ ـ۱۳۹۹/۴/۱۸

وزارت آموزش‌وپرورش ـ وزارت کشور ـ وزارت اطلاعات

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت ورزش و جوانان ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت راه و شهرسازی ـ سازمان برنامه‌وبودجه کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۴/۸ به پیشنهاد شماره 42996/31408 مورخ ۱۳۹۹/۳/۲۷ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (ط) ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۳۸۹۲۰/ت۵۵۳۴۲ هـ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ به شرح زیر اصلاح می‌‌شود:

۱ ـ در تبصره ماده (۲)، عبارت «وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و» به واژه «وزارت» اصلاح می‌شود.

۲ ـ در تبصره (۲) ماده (۵)، عبارت «شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان» به عبارت «وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی ملی و واحدهای تابع آنها در استان»، عبارت «مجاز است» به عبارت «مجازند» و عبارت «واریز نماید» به عبارت «واریز نمایند» اصلاح می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۱) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21943-28/04/1399

شماره ۳۹۱۲۸/ت۵۷۷۲۵هـ ـ۱۳۹۹/۴/۱۵

وزارت نفت ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت

سازمان برنامه‌وبودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۴/۴ به پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه کشور (با همکاری وزارتخانه‌های نفت، دفاع و پشـتیبانی نیروهای مسلح، امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت) و به استناد بند (و) تبصره (۱) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

 

آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۱) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

۲ـ دستگاه مشمول: دستگاه‌های اجرایی مندرج در جدول شماره (۲۱) قانون شامل نیروهای نظامی و انتظامی و سایر وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی (مجری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که اعتبارات آنها از محل بودجه عمومی تأمین می‌گردد) به نسبت اعتبارات مندرج در جدول فوق‌الذکر و طرح‌های بیع متقابل بخش برق در تعهد دولت

۳ـ اشخاص متقاضی: اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی

۴ـ بدهی قطعی: بدهی دستگاه‌های بدهکار به اشخاص متقاضی که به استناد ماده (۱۹) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ـ در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال ۱۳۹۸ و یا در اجرای تکالیف قانون ایجاد و با توجه به ماده (۲۰) قانون محاسبات عمومی کشور تسجیل شده و به تأیید ذی‌حساب (در دستگاه اجرایی فاقد ذی‌حساب، مدیر مالی یا عناوین مشابه) و مقام مجاز دستگاه اجرایی ذی‌ربط رسیده باشد.

۵ ـ سازمان: سازمان برنامه‌وبودجه کشور

۶ ـ بند (و): بند (و) تبصره (۱) قانون

۷ـ شرکت بازرگانی: شرکت فعال در حوزه بازرگانی بین‌المللی نفت که توسط دستگاه مشمول/ اشخاص متقاضی به شرکت ملی نفت ایران معرفی می‌شود.

ماده ۲ـ دستگاه مشمول/ اشخاص متقاضی معرفی‌شده توسط سازمان، مکلفند اهلیت شرکت بازرگانی را از شرکت ملی نفت ایران استعلام نمایند. شرکت ملی نفت ایران موظف است پاسخ این استعلام را حداکثر تا پانزده روز (۱۵) کاری به دستگاه مشمول/ اشخاص متقاضی ارائه نماید.

ماده ۳ـ سازمان مکلف است درخواست‌های دریافتی از دستگاه مشمول مبنی بر تسویه بدهی قطعی به اشخاص متقاضی یا انجام تکالیف قانون را بررسی و پس از تأیید، نسبت به ابلاغ اعتبار و تخصیص هم‌زمان از محل اعتبارات مصوب جدول شماره (۲۱) قانون اقدام و مراتب را به شرکت ملی نفت ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) اعلام نماید.

تبصره ۱ـ دستگاه مشمول موظف به مبادله موافقت‌نامه با سازمان است.

تبصره ۲ـ درخواست دستگاه‌های مشمول توسط بالاترین مقام دستگاه مشمول به سازمان ارسال می‌شود.

ماده ۴ـ شرکت ملی نفت ایران موظف است نسبت به تحویل نفت خام و میعانات گازی در ازای ابلاغ اعتبار و تخصیص اقدام و نتیجه را به سازمان و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) اعلام نماید. سهم دولت از ارزش نفت خام و میعانات گازی تحویلی شصت‌وپنج و نیم درصد (65/5%) حداکثر معادل مبلغ نهصد هزار میلیارد (900000000000000) ریال می‌باشد. شرکت ملی نفت ایران ارزش محموله نفت خام و میعانات گازی تحویلی را، به حساب بدهکار دولت منظور می‌کند.

تبصره ۱ـ با اعلام شرکت ملی نفت ایران، مبلغ نفت خام و میعانات گازی تحویلی به‌صورت جمعی ـ خرجی در دفاتر دستگاه اجرایی مشمول و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) اعمال حساب می‌شود. اعمال حساب جمعی ـ خرجی مبلغ مذکور، بر اساس دستورالعمل مربوط در چارچوب نظام حسابداری بخش عمومی انجام می‌شود.

تبصره ۲ـ تسویه خالص بدهی قطعی دولت به اشخاص حقوقی که بیش از پنجاه درصد (۵۰%) سهام و یا مالکیت آنها به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم متعلق به اشخاص متقاضی باشد، از طریق تحویل نفت خام و میعانات گازی مجاز است.

ماده ۵ ـ تمامی مذاکرات مربوط به برداشت نفت، از هر نظر و عقد قرارداد فروش و برداشت نفت، با مسئولیت و توسط شرکت ملی نفت ایران، در سقف مبلغ ریالی ابلاغ‌شده به این شرکت توسط سازمان در هر مورد، با شرکت بازرگانی نفتی، با رعایت شرایط عمومی معاملات نفتی (General Terms & Conditions ) و موارد زیر انجام می‌شود:

۱ـ شرکت بازرگانی نفتی معرفی‌شده برای برداشت نفت باید حداقل توانمندی و تجربه حرفه‌ای در بازرگانی نفت و آشنایی با ابزارهای لازم برای عملیات فروش نفت در شرایط خطیر فعلی داشته باشد. تشخیص این صلاحیت در اختیار شرکت ملی نفت ایران می‌باشد.

۲ـ مقصد/ مقاصد صادرات نفت، باید به نحوی تعیین شود که به تشخیص شرکت ملی نفت ایران، موجب رقابت مخرب بین اشخاص متقاضی با دیگر برداشت کنندگان نفت از کشور نشود. در صورتی که برخی کشورها توافق کنند که به میزان مشخصی نفت از ایران برداشت نمایند، مقاصد صادراتی متقاضیان این تصویب‌نامه باید خارج از این محدوده‌ها باشد.

۳ـ دریافت ضمانت مالی معتبر از شرکت بازرگانی نفتی الزامی است.

۴ـ شرکت ملی نفت ایران تعهدی در تأمین کشتی برای حمل نفت خام ندارد.

تبصره ـ تحویل نفت به گونه‌ای خواهد بود که به طور متعارف با توجه به ظرفیت کشتی‌ها و حجم بارگیری در عمل قابل اجرا باشد.

ماده ۶ ـ تحویل نفت به اشخاص متقاضی، به قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه‌ای به تشخیص شرکت ملی نفت ایران به ترتیب مندرج در قرارداد محاسبه خواهد شد. شرکت ملی نفت ایران مکلف است پس از تحویل نفت به هر شخص متقاضی معرفی‌شده مشمول، توسط سازمان، اعلامیه مقدار و ارزش نفت تحویلی را برای تسویه‌حساب به سازمان و خزانه‌داری کل کشور اعلام نماید. سیاهه‌های مربوط مطابق روال متعارف جاری، برای تسویه‌حساب ارزی به ترتیب مقرر در ماده (۹) این آیین‌نامه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال خواهد شد.

ماده ۷ـ نرخ تسعیر ارز برای تبدیل ارقام ریالی اعلام شده توسط سازمان، نرخ نیما خواهد بود.

ماده ۸ ـ اشخاص متقاضی/ شرکت‌های بازرگانی نفتی، به هیچ‌وجه مجاز به ارائه تخفیف قیمت فروش در مقصد، به هیچ شخصی، بیش از آنچه با شرکت ملی نفت ایران توافق کرده‌اند، نمی‌باشند. در صورت اثبات چنین تخلفی برای شرکت ملی نفت ایران، ادامه همکاری با آن شخص متقاضی، بازنگری خواهد شد.

ماده ۹ـ شخص متقاضی/ شرکت بازرگانی نفتی که توسط شخص متقاضی معرفی‌شده، باید تمامی ارز حاصل از صادرات نفت را به حساب‌های شرکت ملی نفت ایران آن یا حساب‌های بانک مرکزی واریز نماید. پس از واریز معادل ریالی مبالغ ارزی توسط بانک مرکزی به حساب خاصی که به همین منظور افتتاح می‌شود، مبالغ به میزان اعلام شده توسط سازمان، به حساب اشخاص متقاضی واریز می‌شود. ملاک تسویه مطالبات به صورت ریالی، نرخ روز واریز ارز به حساب‌های مقرر در این ماده خواهد بود. مازاد مبلغ دریافتی مطابق قانون بین ذی‌نفعان تسهیم خواهد شد.

ماده ۱۰ـ تحویل نفت به شرکت بازرگانی معرفی‌شده به منزله تسویه مطالبات طلبکار از دولت/ سازمان در حد ارزش نفت تحویل‌شده، خواهد بود. این حکم به معنای عدم رعایت ماده (۹) این آیین‌نامه نمی‌باشد.

ماده ۱۱ـ در اجرای قسمت اخیر فراز اول بند (و)، در صورت تقاضای اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی دارای انواع اوراق مالی اسلامی منتشرشده جهت تأمین منابع بودجه عمومی دولت با سررسید زودتر از خرداد سال ۱۴۰۰، سازمان موظف است بر اساس فهرست اعلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به صدور، ابلاغ و تخصیص اعتبار تا سقف یکصد و پنجاه‌هزار میلیارد (150000000000000) ریال و اعلام به شرکت ملی نفت ایران برای تحویل نفت خام صادراتی به این اشخاص اقدام نماید. مبالغ تسویه شده پس از اعلام شرکت ملی نفت ایران مبنی بر تحویل نفت خام و تسویه وجوه آن در اجرای مقررات این آیین‌نامه، به حساب بدهکار دولت (خزانه‌داری کل کشور) در دفاتر شرکت ملی نفت ایران منظور می‌شود. سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است تمهیدات لازم برای ابطال اوراق مالی اسلامی تسویه شده اتخاذ نماید. اجرای مواد (۵) تا (۱۱) این آیین‌نامه برای افراد حقیقی/ حقوقی و همچنین اشخاص ذی‌نفع ذکرشده در این ماده الزامی است.

تبصره ـ اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی منوط به ضبط اوراق مالی اسلامی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار (شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه) است. مبنای اعلام مبلغ موردنیاز برای صدور ابلاغ و تخصیص اعتبار توسط سازمان، قیمت اوراق در بازار سرمایه در روز اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی به سازمان است.

ماده ۱۲ـ متناسب با مبلغ مورداستفاده از سازوکار بند (و)، معادل بیست درصد (۲۰%) جهت پرداخت سهم صندوق توسعه ملی و چهارده و نیم درصد (14/5% ) به عنوان سهم شرکت ملی نفت ایران حواله تحویل نفت خام و میعانات گازی قابل‌انتقال به غیر در اختیار آنها قرار می‌گیرد. مابه‌التفاوت سهم بیست درصد (۲۰%) مذکور تا سهم قانونی سی‌وشش درصد (۳۶%) صندوق توسعه ملی، به مبلغ معادل (۱۶) واحد درصد به صورت ریالی، به عنوان بدهی دولت به این صندوق ثبت می‌شود.

تبصره ـ در صورت عدم استفاده از حواله نفت خام و میعانات گازی قابل‌انتقال به غیر توسط شرکت ملی نفت ایران، به میزان سهم شرکت یادشده، بدهی‌های شرکت مذکور به بانک‌ها با درخواست شرکت یادشده و ابلاغ خزانه‌داری کل کشور به عنوان بدهی دولت به بانک‌ها منظور می‌شود.

ماده ۱۳ـ مجموعه این اقدامات به تشخیص وزارت نفت، باید به عنوان اقداماتی برای افزایش کل درآمد کشور از صادرات نفت به انجام برسد.

ماده ۱۴ـ دستگاه مشمول/ شرکت ملی نفت ایران/ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظفند گزارش عملکرد خود را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به سازمان ارسال نمایند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

آیین‌نامه اجرایی بند (خ) ماده (۸۷) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21943-28/04/1399

شماره ۴۲۹۶۹/ت۵۵۴۱۷هـ ـ۱۳۹۹/۴/۲۳

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۴/۱۸ به پیشنهاد شماره ۳۸۶۵۴ مورخ ۱۳۹۷/۳/۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی بند (خ) ماده (۸۷) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ را به شرح زیر تصویب کرد:

 

آیین‌نامه اجرایی بند (خ) ماده (۸۷) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط بکار می‌روند:

قانون: قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ.

۲ـ افراد مشمول: همسران و فرزندان شاغل شهدا در دستگاه‌های موضوع ماده (۲) قانون که مشترک یکی از صندوق‌های بیمه‌گر باشند. مرجع تشخیص ایثارگران مذکور، بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد.

۳ـ صندوق بیمه‌گر: صندوق‌های بیمه و بازنشستگی که افراد مشمول، مشترک یا عضو آن می‌باشند.

۴ـ سابقه خدمت قابل قبول: سنواتی که به موجب قوانین و مقررات مربوط به عنوان سابقه خدمت قابل قبول و بیمه‌پردازی محسوب شده و حق بیمه آن نیز به صندوق بیمه‌گر پرداخت شده است.

۵ ـ هزینه‌های سنوات ارفاقی: شامل حق بیمه سنوات ارفاقی و حقوق بازنشستگی ناشی از سنوات ارفاقی به شرح مقرر در این آیین‌نامه.

ماده ۲ـ افراد مشمول در صورت دارا بودن حداقل (۲۲) سال سابقه خدمت قابل قبول و بدون شرط سنی، می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را با استفاده از سنوات ارفاقی (حداکثر به مدت هشت سال) ارائه نمایند. در هر صورت، مجموع سنوات مذکور با احتساب سنوات ارفاقی باید حداقل (۳۰) سال باشد.

ماده ۳ـ افراد مشمول جهت استفاده از مزایای مقرر در این آیین‌نامه، می‌توانند درخواست خود را به دستگاه متبوع تسلیم نمایند. دستگاه مکلف است ظرف دو ماه از تاریخ وصول درخواست، نسبت به بررسی، احراز شرایط و ارسال آن به صندوق بیمه‌گر اقدام نماید.

تبصره ۱ـ افراد مشمول شاغل در دستگاه‌های موضوع بند (ب) ماده (۲) قانون در صورتی که مشمول قانون تأمین اجتماعی باشند، می‌توانند جهت استفاده از مزایای مذکور، درخواست خود را به شعبه محل پرداخت حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی تسلیم نمایند.

تبصره ۲ـ صندوق بیمه‌گر مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ وصول درخواست، نسبت به بررسی درخواست و محاسبه هزینه‌های سنوات ارفاقی و اعلام آن به فرد مشمول یا دستگاه مربوط حسب مورد اقدام نماید.

ماده ۴ـ دستگاه‌های موضوع بند (الف) ماده (۲) قانون مکلفند هزینه‌های سنوات ارفاقی را حسب اعلام صندوق بیمه‌گر، از محل منابع یا اعتبارات مصوب مربوط دستگاه به صورت کامل و یکجا به حساب صندوق بیمه‌گر واریز نموده و مدارک را به همراه رسید واریزی برای برقراری مستمری بازنشستگی به صندوق مذکور ارسال نمایند. همچنین استفاده از مزایای این آیین‌نامه در خصوص بیمه‌شده شاغل در دستگاه موضوع بند (ب) ماده (۲) قانون، منوط به پیش‌بینی اعتبار لازم در قوانین بودجه می‌باشد. اعتبارات موضوع این ماده در ذیل ردیف جداگانه اعتبارات دستگاه‌های مربوط پیش‌بینی و تأمین می‌شود.

ماده ۵ ـ نحوه محاسبه هزینه‌های سنوات ارفاقی در صندوق بیمه‌گر به شرح زیر است:

حق بیمه سنوات ارفاقی عبارت است از (آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی) ضرب در (مدت سنوات ارفاقی به ماه) ضربدر (نرخ حق بیمه مقرر در صندوق مربوط)

تبصره ـ مبنای محاسبه و پرداخت مستمری بازنشستگی مشمولین این آیین‌نامه، میانگین دو سال آخر حقوق و مزایای دریافتی فرد مشمولی است که دارای کسور بازنشستگی بوده و حق بیمه آن نیز به صندوق بیمه‌گر ذی‌ربط پرداخت شده باشد.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۷) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21943-28/04/1399

شماره ۴۲۷۳۵/ت۵۷۸۲۴هـ ـ۱۳۹۹/۴/۲۳

سازمان برنامه‌وبودجه کشور

بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۴/۱۸ به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه‌وبودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد بند (ب) تبصره (۱۷) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

 

آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۷) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ کمک‌معیشت: مبلغی معادل حداقل حقوق کارکنان شاغل دولت موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ

۲ـ بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

۳ـ معسر: جانباز و آزاده غیر حالت اشتغال که فاقد درآمد و شغل بوده و هیچ‌گونه خدمات و تسهیلاتی بابت اشتغال از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی دریافت نکرده باشد.

تبصره ۱ـ در صورتی که جانباز و آزاده دارای اموال قابل بهره‌برداری برای اشتغال و کسب درآمد باشند، با تشخیص بنیاد مشمول این آیین‌نامه نمی‌باشند.

تبصره ۲ـ جانبازان یا آزادگانی که از صندوق‌های بیمه و بازنشستگی یا مستمری استفاده می‌کنند و یا بانوان جانباز و آزاده‌ای که از همسر خود نفقه دریافت می‌کنند،‌ مشمول این آیین‌نامه نمی‌باشند.

ماده ۲ـ مشمولین این آیین‌نامه برای برخورداری از کمک‌معیشت موظفند مدارک زیر را به بنیاد محل پرونده خود ارائه نمایند:

 ۱ـ اصل تقاضانامه مربوط

۲ـ اقرارنامه محضری مبنی بر فاقد شغل و درآمد بودن

ماده ۳ـ بنیاد موظف است به منظور برقراری کمک‌معیشت، اقدامات زیر را به عمل آورد:

 ۱ـ استعلام از مراجع مربوط شامل وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی، صندوق‌های بیمه و بازنشستگی، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور حسب مورد به تشخیص بنیاد.

 ۲ـ پایش اطلاعات مشمولین آیین‌نامه از حیث اشتغال یا درآمد یا تغییرات ایجادشده در وضعیت آنان هر شش ماه یک‌بار.

۳ـ بررسی و اقدام لازم در خصوص درخواست‌های دریافتی.

تبصره ـ دستگاه‌های مذکور در بند (۱) این ماده موظفند برای احراز عدم وجود درآمد مشمولین این آیین‌نامه استعلام‌های بنیاد را ظرف یک ماه پاسخ دهند.

ماده ۴ـ بنیاد موظف است ظرف سه ماه نسبت به تدوین شیوه‌نامه مرتبط برای مشمولان این آیین‌نامه بر اساس درصد جانبازی، شرایط سنی، بیماران صعب‌العلاج و معلولین دارای محدودیت‌های جسمی حرکتی و ضایعات غیرجانبازی که با تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد قادر به کار نمی‌باشند، اقدام نماید.

ماده ۵ ـ برقراری و پرداخت کمک‌معیشت به مشمولین در چهارچوب ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و در سقف اعتبارات تخصیص‌یافته از ابتدای سال ۱۳۹۹ امکان‌پذیر است.

ماده ۶ ـ نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه برعهده بنیاد است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

لغو تصویب‌نامه شماره ۴۶۸۸/ت۵۷۵۵۳هـ مورخ ۲۴/۱/۱۳۹۹

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21943-28/04/1399

شماره ۴۱۶۹۷/ت۵۷۸۱۳هـ ـ۱۳۹۹/۴/۲۱

وزارت نفت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان برنامه‌وبودجه کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۴/۱۸ به پیشنهاد وزارت نفت و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

تصویب‌نامه شماره ۴۶۸۸/ت۵۷۵۵۳هـ مورخ ۱۳۹۹/۱/۲۴ لغو می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

اصلاح تصویب‌نامه شماره ۱۵۱۹۰۰/ت۴۶۶۷۳ک مورخ ۱/۸/۱۳۹۰

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21943-28/04/1399

شماره ۴۱۶۶۷/ت۵۷۸۰۹هـ ـ۱۳۹۹/۴/۲۱

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت کشور ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان برنامه‌وبودجه کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۴/۱۵ به پیشنهاد شماره 34806/100/02 مورخ ۱۳۹۹/۴/۷ وزارت راه و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ـ تصویب‌نامه شماره ۱۵۱۹۰۰/ت۴۶۶۷۳ک مورخ ۱۳۹۰/۸/۱ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف ـ در بند (۱)، عبارت «وزارت راه و شهرسازی که از این پس «وزارت» نامیده می‌شود مجاز است برای اجرای آزادراه «به عبارت » شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور که از این پس «شرکت» نامیده می‌شود، به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی که از این پس «وزارت» نامیده می‌شود مجاز است با حفظ مالکیت دولت، برای تأمین منابع مالی، اجرا، نگهداری، بهره‌برداری و انتقال آزادراه «اصلاح می‌شود.

ب ـ در بند (۲) و تبصره‌های (۱)، (۲) و (۳) آن و بند (۶)، واژه «وزارت» به واژه «شرکت» اصلاح می‌شود.

۲ـ تصویب‌نامه شماره ۲۰۳۶۲/ت۵۳۱۰۰هـ مورخ ۱۳۹۵/۲/۲۲ لغو می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

 

اصلاح ماده (۳۳) الحاقی اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران

منتشره در روزنامه رسمی شماره 21943-28/04/1399

شماره ۴۰۴۳۲/ت۵۷۷۰۴هـ ـ۱۳۹۹/۴/۱۷

وزارت راه و شهرسازی

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۳/۱۸ به پیشنهاد شماره 36144/18360 مورخ ۱۳۹۹/۲/۲۸ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد ماده‌واحده قانون استفساریه در خصوص اختیار اصلاح اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت ـ مصوب ۱۳۷۷ـ تصویب کرد:

در ماده (۳۳) الحاقی اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران، موضوع بند (۱۵) تصویب‌نامه شماره ۱۴۰۳۴/ت۵۳۸۳۴هـ مورخ ۱۳۹۷/۲/۱۳، عبارت «در چهارچوب مجوزهای قانونی» بعد از عبارت «شرکت را» اضافه می‌شود.

این اصلاحیه به موجب نامه شماره 99/102/18437 مورخ ۱۳۹۹/۴/۸ شورای نگهبان تأیید شده است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

سایر مصوبات دهه اول بهمن ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/11/01 لغایت 1402/11/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران     دستورالعمل نحوه تعیین…

قوانین دهه سوم دی ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/10/21 لغايت 1402/10/30 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران       قانون موافقت‌نامه بین دولت…

سایر مصوبات دهه دوم دی ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/10/11 لغایت 1402/10/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران         نظریه‌‌…
keyboard_arrow_up