پاکسازی هوا: رأی دادگاه­ اندونزی مبنی بر مسئول شناختن مقامات این کشور در مسأله آلودگی هوا

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

پاکسازی هوا: رأی دادگاه­ اندونزی مبنی بر مسئول شناختن مقامات این کشور در مسأله آلودگی هوا

Clearing The Air: Indonesian Courts Decide to Hold Officials Liable for Jakarta’s Air Pollution

16 سپتامبر 2021، دادگاه منطقه مرکزی جاکارتا رأی خود را در خصوص یک شکایت در مورد آلودگی هوا در جاکارتا منتشر کرد.

در طی فرایند رسیدگی، دادگاه اعلام نمود که مسئولین مختلف دولت اندونزی از جمله رئیس جمهور، وزیر محیط زیست و جنگل‌داری، وزیر کشور، وزیر بهداشت و فرمانداران جاکارتا، جاوه غربی و منطقه بنتن، مسئول آلودگی شدید هوای جاکارتا هستند.

مراحل قانونی این پرونده، هنگامی که فعالان حوزه محیط زیست شکایت خود را ارائه کردند، با این استدلال که مقامات اندونزی قانون شماره 32 سال 2009 در مورد حفاظت و مدیریت محیط زیست را نقض کرده‌اند، در جولای 2019 آغاز گردید. شاکیان در این دعوای دسته ­جمعی به طور خاص استدلال کردند که مقامات اندونزی در رسیدگی به بحران آلودگی هوای جاکارتا، که منجر به تشدید نگرانی‌های بهداشتی برای شهروندان جاکارتا شده است، اقدامات فوری و ضروری را انجام نداده‌اند.

تصمیم دادگاه در این پرونده، رویه قضایی قابل توجهی را در دادگاه‌ها ایجاد کرده است. این حکم به طور خاص،  بزه‌دیدگان را ترغیب خواهد کرد تا در آینده در رابطه با دعاوی زیست‌محیطی، علیه مقامات دولتی، شرکت‌های دولتی و یا بخش‌ خصوصی اقامه دعوی نمایند. سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های فعال در اندونزی نیز می‌بایست بررسی کافی مبتنی‌بر ریسک (به عنوان مثال، از طریق ارزیابی اثرات زیست محیطی) را قبل از معامله و به صورت دوره‌ای انجام دهند. چنین بررسی‌هایی باید مطابق با آخرین قانون Omnibus اندونزی (قانونی برای برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و ساده‌سازی محیط نظارتی) باشد.

صنایعی که مصرف سوخت فسیلی دارند، یا شامل توسعه زیرساخت‌های غیرقانونی، سوزاندن پسماندها در فضای باز و سایر اشکال ساخت و ساز گسترده هستند، ممکن است به طور بالقوه در معرض ادعاهایی توسط جوامع و سازمان‌های غیردولتی قرار گیرند.

بر اساس تصمیم دادگاه، دولت اندونزی استانداردهای زیست محیطی سختگیرانه‌ای را تعیین و استانداردهای مربوط به کیفیت هوا، انتشار کربن و به طور گسترده‌تر، چهارچوب‌های سازگاری با محیط زیست را تشدید کرده است. هم‌چنین بر این موضوع تاکید می­کند که چهارچوب‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی باید برای شناسایی و کاهش خطرات مربوط به تخریب محیط زیست و مسائل حقوق بشر (به عنوان مثال، تأثیر پروژه‌ها بر جوامع بومی) در اندونزی تقویت گردد.

منبع:

Ahmad Aji Sukma

 مترجم:

دکتر مهدیه وجدانی‌فخر

 

میتوانید برای خواندن اخبار دیگر جهان به صفحه پویش های حقوقی پژوهشکده حقوقی شهر دانش مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

keyboard_arrow_up