مصوبات هیأت دولت دهه دوم دی ۱۴۰۱

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

مصوبات هیأت دولت منتشره از

1401/10/11 لغايت 1401/10/20

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ايران

 

تصویب‌نامه در خصوص مدیریت مصارف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف مصرف، در بازه زمانی اول آذرماه تا انتهای بهمن‌ماه

تصویب‌نامه در خصوص تعیین آقای محمد کرمی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان

تصویب‌نامه در خصوص تغییر دستگاه اجرایی طرح توسعه نیروگاه‌های بادی به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)

آیین‌نامه اجرایی حمایت از کسب‌وکارهای برخط حوزه بیمه و تقویت نظام تنظیم‌گری حوزه بیمه‌های تجاری

احکام اجرایی برش یک‌ساله از برنامه دیپلماسی اقتصادی دولت

اصلاح ماده (۲۱) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

اصلاح بند (۱۷) ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۴) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

اصلاح آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف)، (ب)، (ج)، (د)، (هـ)، (و)، (ط)، (ی)، (ک) و (ل) تبصره (۵) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

اصلاح آیین‌نامه اجرایی جزء (۱) بند (ز) تبصره (۱۹) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

تصویب‌نامه در خصوص تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان (۲۸۵) تختخوابی شهدای لنجان به شماره طبقه‌بندی (۱۶۰۲۰۰۱۵۳۹)

تصویب‌نامه در خصوص تعیین آقای علی‌اکبر حسینی محراب به عنوان استاندار خوزستان

تصویب‌نامه در خصوص افزایش سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل اندوخته احتیاطی

تصویب‌نامه در خصوص تعیین آقای محمدرضا فرزین به عنوان رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه اجرایی جزء (۱) بند (الف) تبصره (۲۰) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

دستورالعمل ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکت‌های تابع آنها و شرکت‌های تحت مدیریت دولت  

تصویب‌نامه در خصوص مدیریت مصارف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف مصرف، در بازه زمانی اول آذرماه تا انتهای بهمن‌ماه

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22661-1401/10/13

شماره ۱۷۰۵۵۸/ت ۵۹۹۰۷ هـ ـ ۱۴۰۱/۹/۱۵

وزارت نفت ـ وزارت نیرو ـ وزارت کشور ـ وزارت دادگستری

سازمان حفاظت محیط‌زیست ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۹/۲ به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور مدیریت مصارف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف مصرف، در بازه زمانی اول آذرماه تا انتهای بهمن‌ماه تصویب کرد:

۱ ـ ساز و کارهای پیش‌بینی‌شده به منظور اعمال پاداش صرفه‌جویی در ردیف (۱) ماده (۲) و همچنین ماده (۵) آیین‌نامه اجرایی بند (ی) تبصره (۸) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در بخش گاز موضوع تصویب‌نامه شماره ۹۹۲۹۲/ت ۵۹۳۵۱ هـ مورخ ۱۴۰۰/۹/۲، برای دوره اجرای این تصویب‌نامه تنفیذ می‌شود.

۲ ـ شرکت ملی گاز ایران مکلف به شناسایی و اعلام اخطار به مشترکین خانگی با مصرف گاز در پله ششم و بالاتر بر اساس سابقه مصرف در دوره مشابه سال قبل می‌باشد.

تبصره ـ در دوره اجرای این تصویب‌نامه به منظور بازدارندگی مشترکین پرمصرف، گاز بهای مصارف پله ششم و بالاتر با مصارف بیش از هشتاد درصد (۸۰%) دوره مشابه سال قبل خود، با تعرفه دو پله بالاتر محاسبه خواهد شد.

۳ ـ مدارس، دانشگاه‌ها، خیریه‌ها، اماکن ورزشی و مذهبی، مجتمع‌های تجاری و اماکن گردشگری (هتل‌ها، موزه‌ها، سینماها، فروشگاه‌های بین‌راهی) حداکثر مجاز به مصرف گاز معادل نود درصد (۹۰%) مصارف دوره مشابه سال قبل می‌باشند. شرکت ملی گاز ایران مکلف به اعلام میزان مصرف دوره مشابه سال قبل، حداقل (۱۵) روز قبل از شروع دوره می‌باشد.

تبصره ـ در صورت صرفه‌جویی بیش از ده‌درصدی (۱۰%) مشترکین مشمول این بند به ازای هر یک واحد درصد (۱%) صرفه‌جویی، مشمول تخفیف هزینه گازبها دوره صورتحساب به میزان ده واحد درصد (۱۰%) خواهند شد. این تخفیف گاز بها متناسب با عملکرد مصرف تا سقف چهل درصد (۴۰%) قابل اعمال خواهد بود.

۴ ـ استفاده از گاز طبیعی به منظور گرمایش استخرهای خانگی در طول دوره اجرای این تصویب‌نامه ممنوع می‌باشد.

۵ ـ استفاده از وسایل گرمایشی انرژی‌بر، در فضای باز ممنوع و کلیه مشترکین گاز طبیعی موظف به جمع‌آوری این تجهیزات می‌باشند.

۶ ـ تغییر ساعت شروع و خاتمه کار با رعایت ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و یا تعطیل ادارات و مراکز دولتی و واحدهای آموزشی کشور در شرایط اضطرار و روزهای خاص در دوره اجرای این تصویب‌نامه به پیشنهاد شرکت گاز استان و تأیید استاندار بلامانع می‌باشد.

۷ ـ در دوره زمانی اجرای این تصویب‌نامه، کل سوخت مورد نیاز کارخانجات سیمان و پنجاه درصد (%۵۰) سوخت مورد نیاز واحدهای دامداری، کشاورزی و آجرپزی، با سوخت مایع تأمین می‌گردد.

۸ ـ در دوره اجرای این تصویب‌نامه، فروش (گاز و برق) به کلیه مراکز استخراج رمزارز ممنوع می‌باشد.

۹ ـ وزارت نیرو مکلف است برنامه تعمیراتی در نیروگاه‌های بخاری را در دوره اجرای این تصویب‌نامه لغو و تعمیرات واحدهای بخار چرخه (سیکل) ترکیبی را به صورت هم‌زمان با واحد گازی همان بلوک چرخه (سیکل) ترکیبی، برنامه‌ریزی و اجرا نماید.

۱۰ ـ وزارت نیرو مکلف است به منظور امکان تأمین حداکثری سوخت نیروگاه‌ها، در دوره اجرای این تصویب‌نامه ضمن کاهش صادرات برق به حداکثر (۵۰۰) مگاوات ساعت، نسبت به واردات برق اقدام نماید.

۱۱ ـ وزارت نیرو مکلف است به منظور مدیریت مصرف سوخت در نیروگاه‌ها در دوره اجرای این تصویب‌نامه نسبت به استفاده حداکثری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده حداقلی از نیروگاه‌های گازی با بهره‌وری (راندمان) کمتر از سی درصد (۳۰%) اقدام نماید.

۱۲ ـ شرکت ملی گاز ایران از طریق شرکت‌های گاز استانی موظف به پیگیری اجرای این تصویب‌نامه بوده و در صورت عدم رعایت بندهای (۴)، (۵) و (۶) این تصویب‌نامه توسط مشترکین، با اطلاع قبلی نسبت به قطع موقت جریان گاز اقدام و پس از اخذ تعهد از نماینده تام‌الاختیار دستگاه اجرایی/مشترک مبنی بر رعایت میزان مصرف تعیین‌شده، نسبت به وصل جریان گاز اقدام نماید.

۱۳ ـ شرکت ملی گاز ایران مجاز است به منظور بازرسی و پایش (کنترل) نحوه اجرای این تصویب‌نامه از طریق شرکت‌های استانی تابعه با همراهی ضابطین قضایی و با حکم سیار قضایی نسبت به ورود و بازرسی از کلیه اماکن عمومی، تجاری، گردشگری و فرهنگی، صنعتی و نیروگاهی اقدام نماید. اجرای این حکم در اماکن نظامی، انتظامی و امنیتی مطابق حکم سازمان قضایی نیروهای مسلح خواهد بود.

۱۴ ـ به منظور برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای این تصویب‌نامه، کارگروه استانی مدیریت مصرف گاز به ریاست استاندار و با دبیری مدیرعامل شرکت گاز هر استان و با حضور کلیه دستگاه‌های اجرایی، قضایی، امنیتی و انتظامی تشکیل و گزارش عملکرد به صورت هفتگی به وزارتخانه‌های نفت و کشور ارسال می‌شود.

۱۵ ـ سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همکاری شرکت ملی گاز ایران به صورت مستمر نسبت به اطلاع‌رسانی مؤثر، آگاه‌سازی عمومی و آموزش روش‌های مدیریت مصرف گاز اقدام نماید.

۱۶ ـ به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری گاز کشور، در دوره اجرای این تصویب‌نامه، به تشخیص وزارت نفت، دستورات مرکز مخابره (دیسپچینگ) ملی گاز برای کلیه مدیران گاز استانی و مشترکان گاز لازم‌الاجرا است. استانداران و مدیران استانی موظفند در اجرای مفاد این تصویب‌نامه، همکاری لازم را جهت کاهش مصرف گاز به عمل آورند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

تصویب‌نامه در خصوص تعیین آقای محمد کرمی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22661-1401/10/13

شماره ۱۸۴۸۰۹/ت ۶۰۷۶۸ هـ ۱۴۰۱/۱۰/۵

وزارت کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۴ به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آقای محمد کرمی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان تعیین می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

تصویب‌نامه در خصوص تغییر دستگاه اجرایی طرح توسعه نیروگاه‌های بادی به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22661-1401/10/13

شماره ۱۸۵۹۹۵/ت ۶۰۶۵۹ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۸

وزارت نیرو ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۴ به پیشنهاد وزارت نیرو و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده (۸۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ تصویب کرد:

دستگاه اجرایی طرح توسعه نیروگاه‌های بادی به شماره طبقه‌بندی (۱۳۰۱۰۴۳۰۱۶) از شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران ـ توانیر (۲۲۱۰۰۰) به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) (۱۴۳۵۲۵) تغییر می‌یابد.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

آیین‌نامه اجرایی حمایت از کسب‌وکارهای برخط حوزه بیمه و تقویت نظام تنظیم‌گری حوزه بیمه‌های تجاری

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22661-1401/10/13

شماره ۱۶۰۶۴۷/ت ۶۰۵۸۱ ک ـ ۱۴۰۱/۹/۲

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت اطلاعات

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس‌جمهور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

وزیران عضو کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره ۱۲۳۳۱۳/ت ۵۹۳۶۹ هـ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ و اصلاح بعدی آن، آیین‌نامه اجرایی حمایت از کسب‌وکارهای برخط حوزه بیمه و تقویت نظام تنظیم‌گری حوزه بیمه‌های تجاری را به شرح زیر تصویب کردند:

 

آیین‌نامه اجرایی حمایت از کسبوکارهای برخط حوزه بیمه و تقویت نظام تنظیمگری حوزه بیمههای تجاری

ماده ۱ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در راستای ساماندهی و حمایت از کسب‌وکارهای برخط حوزه بیمه و تقویت نظام تنظیم‌گری حوزه بیمه‌های تجاری ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه با همکاری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، دستورالعمل ضوابط فعالیت سکوهای خدمات بیمه‌ای را با رعایت قوانین و موارد زیر تدوین و ابلاغ نماید:

۱ ـ سکوهای خدمات بیمه‌ای به عنوان کارگزار یا تجمیع‌کننده بیمه شناسایی می‌شوند.

۲ ـ سکوهای خدمات بیمه‌ای، می‌توانند امکان صدور برخط انواع بیمه‌نامه‌ها را با رعایت قانون تجارت الکترونیکی ـ مصوب ۱۳۸۲ ـ و سایر مقررات مربوط فراهم نمایند.

۳ ـ ممنوعیت هرگونه نهادسازی یا ایجاد ساختار و تشکیلاتی که منجر به ایجاد نهاد واسط برخط جدید شود.

۴ ـ ارتقای نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور تقویت فضای رقابتی، سلامت و شفافیت بازار، سکوهای خدمات بیمه‌ای و جلوگیری از رفتارهای انحصارگرایانه و ضدرقابتی با ابزارهای برخط و هوشمند و فناوری‌های تنظیم‌گر.

۵ ـ امکان انعقاد قرارداد سکوهای خدمات بیمه‌ای با چند مؤسسه بیمه با رعایت مقررات مربوط و رقابت‌‌پذیری و ارایه خدمات نوآورانه.

ماده ۲ ـ سکوهای ارائه خدمات بیمه‌ای به عنوان نمایندگان مؤسسات بیمه‌ای تلقی‌شده و خدمات تبادل داده‌ای فعلی مورد نیاز ارائه‌دهندگان خدمات بیمه‌ای برخط توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مؤسسات بیمه تا زمان تصویب دستورالعمل موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه تداوم خواهد داشت.

این تصویب‌نامه در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۱ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

احکام اجرایی برش یک‌ساله از برنامه دیپلماسی اقتصادی دولت

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22661-1401/10/13

شماره ۱۶۸۲۱۴/ت ۵۹۹۲۶ هـ ـ ۱۴۰۱/۹/۱۳

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت نفت

وزارت نیرو ـ وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور خارجه ـ وزارت اطلاعات

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۹/۲ به پیشنهاد کارگروه موضوع بند (هـ) تبصره (۳) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و به استناد بند یادشده، احکام اجرایی برش یک‌ساله از برنامه دیپلماسی اقتصادی دولت را به شرح زیر تصویب کرد:

 

احکام اجرایی برش یک‌ساله از برنامه دیپلماسی اقتصادی دولت

ماده ۱ ـ در این تصویب‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ ـ دیپلماسی اقتصادی: مجموعه اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی خارجی (توسط دولت یا بخش خصوصی با هماهنگی وزارت امور خارجه) که با هدف توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای خارجی، در جهت دستیابی به اهداف نظیر افزایش دسترسی به بازارهای بین-المللی کالاها و خدمات، سرمایه‌گذاری خارجی، تبادل فناوری و برقراری روابط پایدار با سایر کشورها انجام می‌شود.

۲ ـ کشورهای هدف: کشورهایی که بر اساس معیارهای زیر نسبت به سایر کشورهای طرف تجاری در اولویت تقویت روابط فی‌مابین قرار می‌گیرند:

الف ـ همسایگی و حوزه پیرامونی.

ب ـ سطح روابط سیاسی و تجاری با آن کشور.

پ ـ همسویی و اشتراکات سیاسی، فرهنگی، دینی، تاریخی و تمدنی با ایران.

ت ـ میزان واردات اقلامی که ایران مزیت تولیدی و صادراتی آن را دارد.

ث ـ رقبا و وزن حضور آنها در بازار هدف.

ج ـ برنامه‌های توسعه‏ای و بودجه‏های عمرانی کشور هدف (برای صادرات خدمات).

چ ـ سطح پیوندهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی و سطح و جایگاه فناوری (تکنولوژیکی) کشور هدف.

ح ـ امکان تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی.

۳ ـ تجارت کشور ـ کالایی: مبادله محصولات (کالا و خدمات) مورد نیاز فی‌مابین

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای هدف متناسب با مزیت‌های بالقوه و بالفعل صادراتی ایران و نیازهای وارداتی کشورهای هدف و ایران.

۴ ـ کارگروه: کارگروهی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، امور خارجه،

سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که مسئولیت آن بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت) می‌باشد.

تبصره ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌‌تواند از نماینده وزارت اطلاعات برای شرکت در جلسات کارگروه (بدون حق رأی) دعوت نماید.

ماده ۲ ـ کارگروه مکلف است احکام اجرایی و راهکارهای لازم برای اجرای برش یک‌ساله برنامه دیپلماسی اقتصادی جهت برقراری و توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف از طریق توسعه صادرات، تهاتر (کالا و خدمات)، بهبود سرمایه‌گذاری خارجی، تسهیل و رفع محدودیت‌های نقل و انتقال مالی، بهبود زیرساخت‌های مالی و بانکی، حل مشکلات و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، تنوع‌بخشی به منابع تأمین واردات در راستای تاب‏آوری اقتصاد به خصوص تأمین واردات کالاهای اساسی و نظایر آن را شناسایی و در صورت لزوم، پیشنهادهای مربوط را به هیئت‌وزیران ارائه نماید.

ماده ۳ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات زیرساختی مالی و بانکی سازگار با برنامه تجارت کشور ـ کالایی دیپلماسی اقتصادی، اعم از ایجاد اتاق‌های تسویه دوجانبه، ایجاد زمینه انعقاد پیمان‌های پولی، ایجاد زمینه لازم و مشوق جهت تأسیس بانک‏های برون‌مرزی در مناطق آزاد ایران، الزام بانک‌ها به استفاده از پیام‌رسان‌های مالی غیرتحریم‌پذیر را اجرا کرده و گزارش عملکرد بند (هـ) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه دهد.

ماده ۴ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است سند و برنامه توافقنامه‌های تجارت ترجیحی یا تجارت آزاد با کشورهای مندرج در برنامه تجارت کشور ـ کالایی دیپلماسی اقتصادی را تهیه یا به‌روزرسانی کند.

ماده ۵ ـ وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و در

سقف بودجه تخصیص یافته، زیرساخت‌های پشتیبانی (لجستیکی) مورد نیاز جهت اجرای برنامه تجارت کشور ـ کالایی دیپلماسی اقتصادی را فراهم کرده و هر شش ماه یک‌بار گزارش عملکرد خود را به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور گزارش کند.

ماده ۶ ـ وزارت جهاد کشاورزی مکلف است نسبت به تغییر و متنوع‌سازی مبادی وارداتی کالاهای اساسی کشاورزی به کشورهای همسو و مشترک‌المنافع اقدام نماید.

ماده ۷ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت مکلف است نسبت به تسهیل و فراهم آوردن زیرساخت‌های صادرات به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع در چهارچوب برنامه دیپلماسی اقتصادی و رفع موانع صادراتی و کاهش هزینه‌های تجار اقدام نماید. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر شش ماه یک‌بار به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

ماده ۸ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد کارگروه را به کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات، امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور و هیئت‌وزیران و نیز اعضای کارگروه ارسال نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

اصلاح ماده (۲۱) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22661-1401/10/13

شماره ۱۸۵۹۹۷/ت ۶۰۷۵۰ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۸

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۴ به پیشنهاد شماره 49938/171833 مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۶ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

ماده (۲۱) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۱۵۰۲ /ت ۵۹۷۴۰ هـ مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۵ با اصلاحات بعدی آن موضوع بند (۲) تصویب‌نامه شماره ۱۰۱۰۸۱/ت ۶۰۲۲۹ هـ مورخ ۱۴۰۱/۶/۱۲ و تصویب‌نامه شماره ۱۴۵۸۱۷/ت ۶۰۵۴۰ هـ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۶ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۲۱ ـ دستگاه‌های اجرایی با رعایت جز (۷) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون، پاداش پایان خدمت کارکنان خود را از محل اعتبارات مصوب مربوط پرداخت نمایند.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

اصلاح بند (۱۷) ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۴) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22661-1401/10/13

شماره ۱۸۵۹۹۴/ت ۶۰۷۴۰ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۸

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت کشور ـ وزارت نیرو

وزارت نفت ـ وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ سازمان انرژی اتمی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۴ به پیشنهاد شماره 49935/170469 مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

در بند (۱۷) ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۴) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۴۹۱۶۴/ت ۶۰۴۱۱ هـ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۸ عبارت “و سرمایه‌گذاری زیرساختی” حذف می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

اصلاح آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف)، (ب)، (ج)، (د)، (هـ)، (و)، (ط)، (ی)، (ک) و (ل) تبصره (۵) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22661-1401/10/13

شماره ۱۸۶۰۰۱/ت ۶۰۶۶۸ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۸

وزارت نفت ـ وزارت نیرو ـ وزارت راه و شهرسازی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت ورزش و جوانان ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت کشور ـ سازمان انرژی اتمی ایران

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۴ به پیشنهاد شماره 48267/161766 مورخ ۱۴۰۱/۹/۵ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف)، (ب)، (ج)، (د)، (هـ)، (و)، (ط)، (ی)، (ک) و (ل) تبصره (۵) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۵۳۲/ت ۵۹۷۷۹ هـ مورخ ۱۴۰۱/۲/۴ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱ ـ در تبصره (۱) ماده (۵) عبارت “توسط سازمان برنامه” به عبارت “با پیشنهاد سازمان برنامه و وزارت و تصویب هیئت‌وزیران” اصلاح می‌شود.

۲ ـ در تبصره (۲) ماده (۷) عبارت “و سازمان برنامه” حذف می‌شود.

۳ ـ در تبصره (۵) ماده (۹) عبارت ” همچنین کلیه کارمزدهای خرید و فروش اولیه و ثانویه اوراق توسط ایستگاه مستقل معاملاتی بانک مرکزی اعم از کارمزد بورس /فرابورس، مدیریت فناوری بورس تهران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار و حق نظارت سازمان بورس، با نرخ صفر درصد است. ” حذف می‌شود.

۴ ـ در تبصره (۱) ماده (۱۲) عبارت “سازمان برنامه” به عبارت “کمیته ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ ـ” اصلاح می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

اصلاح آیین‌نامه اجرایی جزء (۱) بند (ز) تبصره (۱۹) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22661-1401/10/13

شماره ۱۸۶۰۰۲/ت ۶۰۷۴۸ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۸

وزارت نفت ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۴ به پیشنهاد شماره 49963/171837 مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۶ معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی جزء (۱) بند (ز) تبصره (۱۹) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۴۹۱۷۷/ت ۶۰۴۶۱ هـ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۸ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱ ـ در ماده (۲)، پس از عبارت “و پس از تأیید،” عبارت “با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ ـ” الحاق می‌شود.

۲ ـ در تبصره ماده (۳)، پس از عبارت “توسط سازمان” عبارت “با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ ـ” الحاق می‌شود.

۳ ـ در ماده (۷)، عبارت “اشخاص حقیقی معرفی‌شده توسط دستگاه مشمول یا شرکت‌های بازرگانی نفتی” به عبارت “اشخاص معرفی‌شده” اصلاح می‌شود.

۴ ـ در ماده (۸)، عبارت “یا شرکت بازرگانی نفتی که توسط دستگاه مشمول معرفی شده‌اند” حذف می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

تصویب‌نامه در خصوص تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان (۲۸۵) تختخوابی شهدای لنجان به شماره طبقه‌بندی (۱۶۰۲۰۰۱۵۳۹)

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22665-1401/10/18

شماره ۱۸۷۰۶۳/ت ۶۰۷۷۷ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۱۰

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۷ به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده (۸۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ تصویب کرد:

دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان (۲۸۵) تختخوابی شهدای لنجان به شماره طبقه‌بندی (۱۶۰۲۰۰۱۵۳۹) از شرکت توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی کشور (مادرتخصصی) (۲۶۴۰۰۰) به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی استان اصفهان (۱۲۴۴۰۰) تغییر می‌یابد.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

تصویب‌نامه در خصوص تعیین آقای علی‌اکبر حسینی محراب به عنوان استاندار خوزستان

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22665-1401/10/18

شماره ۱۸۶۹۹۴/ت ۶۰۷۷۰ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۱۰

وزارت کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۷ به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آقای علی‌اکبر حسینی محراب به عنوان استاندار خوزستان تعیین می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

تصویب‌نامه در خصوص افزایش سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل اندوخته احتیاطی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22665-1401/10/18

شماره ۱۸۹۶۸۷/ت ۶۰۷۳۳ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۱۳

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۷ به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (هـ) ماده (۱۰) قانون پولی و بانکی کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ ـ تصویب کرد:

سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از محل اندوخته احتیاطی از مبلغ شصت و نه هزار و سیصد و نود و پنج میلیارد (۶۹.۳۹۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به مبلغ نود و هشت هزار و یکصد و چهل و سه میلیارد (۹۸.۱۴۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال افزایش می‌یابد.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

تصویب‌نامه در خصوص تعیین آقای محمدرضا فرزین به عنوان رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22665-1401/10/18

شماره ۱۸۹۱۵۸/ت ۶۰۸۰۷ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۱۳

وزارت امور اقتصادی و دارایی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۰/۸ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و داراریی و به استناد بند (۲) مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص نحوه اداره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۳ ـ تصویب کرد:

آقای محمدرضا فرزین به عنوان رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

آیین‌نامه اجرایی جزء (۱) بند (الف) تبصره (۲۰) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22665-1401/10/18

شماره ۱۸۶۰۰۴/ت ۶۰۴۹۱ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۸

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۹/۳۰ به پیشنهاد سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد جزء (۱) بند (الف) تبصره (۲۰) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی جزء مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

 

آییننامه اجرایی جزء (۱) بند (الف) تبصره (۲۰) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

ماده ۱ ـ در این آیین‌‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور.

۲ ـ دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله شرکت‌های دولتی که نام آنها در پیوست شماره (۳) قانون ذکر شده است شامل شرکت‌های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، با رعایت احکام جزءهای (۱) و (۳) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون.

۳ ـ کارکنان: کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین (مشخص)، کارگری، کارکنان حوزه سلامت بر اساس قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان ـ مصوب ۱۳۷۵ ـ و کارکنانی که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیت‌دار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می‌شوند.

۴ ـ سایر نیروها: تمامی افرادی که به هر نحوی در دستگاه‌های اجرایی به‌کارگیری می‌شوند.

۵ ـ پرداخت مستقیم و مستمر: حقوق، فوق‌العاده‌ها و مزایایی که طبق قوانین و مقررات مربوط، در حکم کارگزینی یا قرارداد منعقده با کارکنانی ‌که رابطه مستقیم استخدامی یا به‌کارگیری با دستگاه ‌اجرایی دارند، درج شده است.

۶ ـ پرداخت‌های غیرمستمر: هرگونه پرداخت اعم از فوق‌العاده‌ها و مزایای غیرمستمری که طبق قوانین و مقررات مربوط پرداخت می‌گردد، از جمله اضافه‌کار، هرگونه پاداش و پرداخت نقدی و معادل ریالی کمک‌های رفاهی غیرنقدی به کارکنان.

۷ ـ سامانه یکپارچه نظام اداری (کارمند ایران): مجموعه سامانه‌های سازمان اداری و استخدامی کشور

۸ ـ زیرسامانه پاکنا: پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) که یکی از زیر سامانه‌های سامانه کارمند ایران می‌باشد و ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات کارکنان در آن انجام می‌گیرد.

۹ ـ زیرسامانه ثبت حقوق و مزایا: سامانه موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و یکی از زیر سامانه‌های سامانه کارمند ایران که دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات کلیه پرداخت‌های کارکنان خود اعم از پرداخت مستقیم و مستمر و پرداخت‌ غیرمستمر، بر اساس ترتیبات موضوع تصویب‌نامه شماره ۹۹۱۴۵/ت ۵۵۲۲۳ هـ مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۸ و دستورالعمل‌های مربوط، اقدام نمایند.

۱۰ ـ زیر سامانه پایگاه اطلاعات سایر نیروهای به‌کارگیری شده: پایگاه اطلاعاتی که ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات فردی و کلیه پرداخت‌های سایر نیروها در آن صورت می‌پذیرد.

ماده ۲ ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند اطلاعات فردی و استخدامی و احکام کارگزینی یا قرارداد منعقده با کارکنان و پرداخت‌ مستقیم و مستمر و پرداخت غیرمستمر به تمامی آنان را در سامانه یکپارچه نظام اداری (زیر سامانه‌های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا) و همچنین اطلاعات سایر نیروها را در زیر سامانه پایگاه اطلاعات سایر نیروهای به‌کارگیری شده، حسب مورد ثبت و همواره به‌روزرسانی نمایند.

تبصره ۱ ـ ثبت اطلاعات در زیر سامانه‌های پاکنا، ثبت حقوق و مزایا و پایگاه اطلاعات سایر نیروهای به‌کارگیری شده، هیچ‌گونه حقی برای استخدام و یا به‌کارگیری اشخاص در هیچ‌یک از دستگاه‌های اجرایی ایجاد نمی‌کند.

تبصره ۲ ـ مسئول اجرای ثبت اطلاعات تمامی پرداخت‌ها و تأیید صحت اطلاعات واردشده در زیرسامانه ثبت حقوق و مزایا حسب مورد بالاترین مقام اجرایی و ذی‌حساب/ مدیر امور مالی دستگاه ذی‌ربط است.

تبصره ۳ ـ صدور شماره مستخدم/شناسه برای کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین (مشخص) و کارگری که بر اساس مجوزهای قانونی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط در دستگاه اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ استخدام یا به‌کارگیری شده‌اند، در سامانه یکپارچه نظام اداری (کارمند ایران) صورت می‌پذیرد.

تبصره ۴ ـ چگونگی ثبت اطلاعات کارکنان موضوع جزء (۳) بند (الف) تبصره (۲۰) قانون، شامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت‌های صنایع نظامی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه، سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت‌های آن و دبیرخانه شورای‌‌عالی امنیت ملی و سایر دستگاه‌ها با تشخیص دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، به موجب شیوه‌نامه‌های مستقلی که توسط سازمان‌‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور با همکاری دستگاه‌های اجرایی مذکور تدوین می‌‌شود، تعیین می‌گردد.

تبصره ۵ ـ ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری، منوط به اذن ایشان می‌باشد.

ماده ۳ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ ـ نسبت به تخصیص اعتبار پرداخت مستقیم و مستمر و پرداخت غیرمستمر کارکنان و محاسبه هزینه‌‌های کارکنان (پرسنلی) شرکت‌های دولتی با دریافت اطلاعات کارکنان، بر اساس اطلاعات کارکنان و درخواست وجه مندرج در سامانه یکپارچه نظام اداری (کارمند ایران)، اقدام نماید.

ماده ۴ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) نسبت به پرداخت مستقیم و مستمر و پرداخت‌ غیرمستمر کلیه کارکنان دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات مصوب مربوط (هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه ـ عمومی و اختصاصی) به ذی‌نفع نهایی، پس از دریافت درخواست وجه از دستگاه اجرایی و منطبق با اطلاعات دریافت‌شده از سامانه یکپارچه نظام اداری (کارمند ایران) که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تأییدشده و با روش تبادل اطلاعات الکترونیک (وب‌سرویس) به سامانه خزانه‌داری الکترونیکی انتقال یافته و در سقف تخصیص هرگونه اعتبار صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ ـ موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه، اقدام می‌نماید.

ماده ۵ ـ هرگونه پرداخت مستقیم و مستمر و پرداخت غیرمستمر به تمامی کارکنان کلیه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) قانون، شامل شرکت‌هایی که شمول قانون و مقررات عمومی به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، شرکت‌های تابع وزارت نفت از جمله شرکت ملی نفت ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های تابع و ذی‌ربط نهادهای عمومی غیردولتی صرفاً پس از ثبت اطلاعات در سامانه یکپارچه نظام اداری (کارمند ایران) و تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، با روش تبادل اطلاعات الکترونیک (وب‌سرویس) با سامانه جامع بودجه و در سقف هزینه‌های کارکنان (پرسنلی) شرکت مربوط، توسط آن شرکت به ذی‌نفع نهایی انجام می‌گیرد.

ماده ۶ ـ دستگاه‌های اجرایی مکلفند بر اساس سازوکارهایی که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد، بسترهای موردنیاز فنی و ارتباطی تبادل برخط با سامانه یکپارچه نظام اداری (کارمند ایران) را به‌ گونه‌ای آماده نمایند که فرایند ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات موضوع این آیین‌‌نامه به صورت برخط انجام شود.

ماده ۷ ـ مسئول اجرای این آیین‌نامه ‌ذی‌حساب/مدیر امور مالی و بالاترین مقام اجرایی است و در صورت استنکاف از اجرای آن به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه سه تا پنج موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

دستورالعمل ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکت‌های تابع آنها و شرکت‌های تحت مدیریت دولت

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22665-1401/10/18

شماره ۱۸۶۰۰۵/ت ۶۰۵۴۸ هـ ـ ۱۴۰۱/۱۰/۸

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان اداری و استخدامی کشور

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۹/۳۰ به پیشنهاد شماره ۵۵۶۰۵ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱ سازمان اداری و استخدامی کشور (با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی) و به استناد جزء (۳) بند (هـ) تبصره (۲) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تأیید شورای حقوق و دستمزد، دستورالعمل ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکت‌های تابع آنها و شرکت‌های تحت مدیریت دولت را به شرح زیر تصویب کرد:

 

دستورالعمل ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل شرکتهای دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکتهای تابع آنها و شرکتهای تحت مدیریت دولت

ماده ۱ ـ در این دستورالعمل، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور.

۲ ـ شرکت دولتی: شرکت‌های موضوع ماده (۴) قوانین مدیریت خدمات کشوری و

محاسبات عمومی کشور و شرکت‌هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است.

۳ ـ شرکت تابع: شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل که بیش از پنجاه درصد (۵۰%) از سهام یا سرمایه آن مجتمعاً یا منفرداً متعلق به دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری یا شرکت‌های تابع آنها باشد.

۴ ـ شرکت وابسته: شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل که پنجاه درصد (۵۰%) یا کمتر از پنجاه درصد (۵۰%) از سهام یا سرمایه آن مجتمعاً یا منفرداً متعلق به دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و یا حداقل یکی از اعضای هیئت‌مدیره آنها توسط دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود.

۵ ـ شرکت تحت مدیریت: شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل که حداکثر

پنجاه درصد (۵۰%) از سهام یا سرمایه آن متعلق به دولت یا یک شرکت دولتی بوده یا اکثریت اعضای هیئت‌مدیره آن مستقیم یا غیرمستقیم توسط دولت (دستگاه‌های اجرایی) یا بر اساس نظر دولت (دستگاه‌های اجرایی) تعیین می‌شود.

ماده ۲ ـ بر اساس جزء (۱) و قسمت اخیر جزء (۳) بند (هـ) تبصره (۲) قانون، اشخاص مشمول این دستورالعمل به شرح زیر می‌‌باشند:

۱ ـ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) قانون و شرکت‌های تابع و وابسته به آنها.

۲ ـ شرکت‌ها و مؤسسات دولتی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است نظیر شرکت‌های تابع، وابسته و تحت مدیریت وزارت نفت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های تابع، وابسته و تحت مدیریت آن، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت‌های تابع، وابسته و تحت مدیریت آن.

۳ ـ شرکت‌های تابع، وابسته و تحت مدیریت مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی.

۴ ـ شرکت‌های تابع، وابسته و تحت مدیریت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.

۵ ـ شرکت‌های تابع، وابسته و تحت مدیریت سازمان انرژی اتمی ایران.

۶ ـ شرکت‌های تابع، وابسته و تحت مدیریتی که در اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی بخشی از سهام یا سرمایه آنها به بخش غیردولتی واگذار شده است تا مادامی که مدیرعامل و هیئت‌مدیره آنها بر اساس نظر دولت تعیین می‌گردد.

تبصره ۱ ـ اجرای این دستورالعمل در خصوص شرکت‌های تابع، وابسته و تحت مدیریت نیروهای مسلح، تابع شیوه‌نامه‌ای است که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح ظرف (۱۵) روز از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل تهیه و ابلاغ می‌شود.

تبصره ۲ ـ اجرای این دستورالعمل در خصوص شرکت‌های تابع، وابسته و تحت مدیریت سازمان انرژی اتمی ایران تابع شیوه‌نامه‌ای است که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران ظرف (۱۵) روز از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل تهیه و ابلاغ می‌شود.

تبصره ۳ ـ این دستورالعمل صرفاً شامل اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عاملی است که به نمایندگی دولت در شرکت‌های مذکور حضور دارند.

ماده ۳ ـ امتیاز شغلی مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل موظف اشخاص حقوقی موضوع این دستورالعمل متناسب با هریک از سطوح تعیین‌شده در دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل و همچنین افرادی که به نمایندگی صاحب‌سهم دولت در شرکت‌ها به عنوان عضو هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل معرفی‌ می‌شوند موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۷۴۱۱۹/ت ۶۰۴۲۲ هـ مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۰، مطابق جدول شماره (۱) تعیین می‌شود:

جدول شماره (۱)

 

سطح اشخاص حقوقی موضوع دستورالعمل رده‌بندی گروه‌ها امتیاز حق شغل مدیران عامل امتیاز حق شغل اعضای موظف هیئت‌مدیره/هیئت‌عامل
الف الف 1 27000 24500
الف 2 26000 23000
ب ب 1 24500 20000
ب 2 21500 17000
ج ج 1 18500 15500
ج 2 16500 13500

 

تبصره ـ در شرکت‌هایی که دارای هر دو رکن هیئت‌مدیره و مدیرعامل و هیئت‌عامل هستند، رکن هیئت‌مدیره موردنظر است.

ماده ۴ ـ امتیازات حق شاغل و فوق‌العاده‌های موضوع ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین سایر پرداخت‌های مستمر بر اساس مفاد قانون مذکور و مقررات مربوط محاسبه می‌شود.

ماده ۵ ـ میزان فوق‌العاده ویژه موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای مدیران عامل و اعضای موظف هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل اشخاص حقوقی موضوع این دستورالعمل به میزان حداکثر پنجاه درصد (۵۰%) سقف امتیازات مجموع حقوق ثابت (حق شغل و حق شاغل) و فوق‌العاده‌های مستمر (فوق‌العاده شغل، فوق‌العاده ایثارگری، فوق‌العاده سختی شرایط محیط کار و کار در محیط‌های غیرمتعارف) تعیین می‌شود.

ماده ۶ ـ پرداخت‌های غیرمستمر از جمله فوق‌العاده اضافه‌کار، هزینه سفر و مأموریت روزانه داخل و خارج از کشور اشخاص حقوقی موضوع این دستورالعمل بر اساس ضوابط و مقررات قانون مدیریت خدمات کشوری و ضوابط اجرایی قانون موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۱۵۰۲/ت ۵۹۷۴۰ هـ مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۵ و اصلاحات بعدی آن پرداخت می‌شود.

تبصره ـ پرداخت هرگونه وجه بابت حق‌التألیف، حق‌التدریس، حق‌التحقیق و حق‌الترجمه، فوق‌العاده پژوهش (پژوهانه) به مشمولین این دستورالعمل ممنوع می‌باشد.

ماده ۷ ـ مدیرعامل و اعضای موظف هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل در تمامی سطوح و رتبه‌های شرکت‌ها به صورت یکسان از تسهیلات رفاهی زیر بهره‌مند می‌شوند:

۱ ـ برنامه خدمات رفاهی (مناسبتی) به شرح جدول شماره (۲):

 

۲ ـ بهره‌مندی یکسان از بیمه تکمیلی و عناوین مشابه، همانند دیگر کارکنان شاغل در شرکت بدون لحاظ جایگاه و سمت سازمانی.

۳ ـ پرداخت‌های غیرنقدی و بهره‌مندی از امکانات رفاهی شرکت همانند دیگر کارکنان شاغل در شرکت بدون لحاظ جایگاه و سمت سازمانی.

تبصره ـ مدیرعامل شرکت و اعضای هیئت‌مدیره به استثنای اشخاص حقوقی حق ندارند هیچ‌گونه وام یا اعتبار از شرکت، تحصیل نمایند و ‌شرکت نمی‌تواند دیون آنان را تضمین یا تعهد کند.

ماده ۸ ـ پاداش سالانه مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره/هیئت‌عامل شرکت‌های دولتی موضوع ماده (۱۰) ضوابط اجرایی قانون موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۱۵۰۲/ت‌۵۹۷۴۰‌‌هـ مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۵ و اصلاحات بعدی آن، بر اساس جزء (۲) بند (و) تبصره (۱۸) قانون، مبتنی بر ارزیابی وضعیت بهره‌وری و میزان کاهش زیان/ سودآوری شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله با رعایت ماده (۸۴) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ـ مصوب ۱۳۹۳ ـ، توسط مجمع عمومی سالیانه شرکت تعیین می‌شود و با تأیید سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور پرداخت می‌گردد.

تبصره ـ گزارش پرداخت ارقام ریالی فوق و مستندات مربوط به آن باید در سامانه حقوق و مزایا بلافاصله پس از پرداخت درج شود.

ماده ۹ ـ حق جلسه ماهانه اعضای غیرموظف هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل اشخاص حقوقی مشمول این دستورالعمل با تصویب مجمع عمومی آنها به مبلغ هر جلسه به شرح جدول شماره (۳) و حداکثر تا دو جلسه در ماه و با رعایت سقف مقرر در ماده (۸۴) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) قابل پرداخت می‌باشد:

جدول شماره (۳)

 

گروه شرکت شرکت‌های گروه (الف) شرکت‌های گروه (ب) شرکت‌های گروه (ج) و (د)
امتیاز ۱۲۰۰۰ ۹۰۰۰ ۶۰۰۰

 

ماده ۱۰ ـ امتیازات مندرج در این دستورالعمل با اعمال ضریب ریالی حقوق سالانه مصوب هیئت‌وزیران (که در سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۵۳ ر ۳ ریال می‌باشد) متناسب با امتیاز هر سطح محاسبه می‌شود.

ماده ۱۱ ـ مفاد این دستورالعمل از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا است. تمامی شرکت‌های مشمول و دستگاه‌های اجرایی مسئول و سایر اشخاص حقوقی مشمول این دستورالعمل موظفند حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره/ هیئت‌عامل موظف و حق جلسه اعضای غیرموظف خود را در سقف بودجه مصوب قانونی با رعایت ماده (۷۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و مطابق مفاد این دستورالعمل و با رعایت سقف تعیین‌شده برای خالص حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر تکالیف مربوط در قوانین بودجه سالانه پرداخت کنند. تخلف از اجرای این دستورالعمل در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است.

ماده ۱۲ ـ هر نوع پرداخت خارج از روال مندرج در این دستورالعمل ممنوع و حسابرسان مستقل و بازرسان قانونی موظف به انعکاس آن در گزارشات خود بوده و نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل با رعایت مفاد ماده (۷۱) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ، بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی‌ربط می‌باشد.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

قوانین دهه دوم اسفند ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/12/11 لغايت 1402/12/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   قانون الحاق يک بند به تبصره…

سایر مصوبات دهه اول اسفند ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/12/01 لغایت 1402/12/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   مصوبات جلسه پنجاه سوم…
keyboard_arrow_up