سایر مصوبات دهه اول اردیبهشت 1400

Instagram
Telegram
WhatsApp
LinkedIn

سایر مصوبات

منتشره از تاریخ

1400/02/01 لغایت 1400/02/10

در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

 

مصوبه تقسیم‌کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی        

 

مصوبه تقسیم‌کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی

منتشره در روزنامه رسمی شماره 22166 -05/02/1400

شماره ۱۶۶۲ -۱۴۰۰/۱/۱۴

وزارت آموزش‌وپرورش ـ وزارت امور اقتصادی و دارائی

وزارت جهاد کشاورزی ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ قوه‌قضائیه

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ـ معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ـ شورای‌عالی حوزه علمیه

مصوبه «تقسیم‌کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی، که بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و در جلسه هشتم ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ به تصویب رسیده است، به شرح پیوست برای اجرا ابلاغ می‌شود.

اجرای این مصوبه منوط به رعایت الزامات متناظر اعم از عدم اختصاص منابع مالی و تشکیلاتی جدید و عدم مغایرت با مقررات لازم‌الاجرای مرتبط می‌باشد.

معاون اول رئیس‎جمهور و رئیس ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور ـ اسحاق جهانگیری

 

مصوبه «تقسیم‌کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی» مبتنی بر اقدامات ملی راهبرد کلان ۸ سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور

(جلسه ۸ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور)

مقدمه

بند ۱ شِق (الف) ماده‌واحده «وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور» مصوب جلسه ۷۴۸ مورخ ۱۳۹۳/۳/۲۷ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وظیفه تقسیم‌کار ملی و ایجاد هماهنگی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سطح ملی و استانی را وظیفه ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور اعلام کرده است.

در نقشه مهندسی فرهنگی کشور سه سطح سیاستی مرتبط با هم تحت عناوین راهبردهای کلان، راهبردهای ملی و اقدامات ملی تعریف شده است. با توجه به اینکه اقدامات ملی خروجی دو سطح راهبرد کلان و راهبرهای ملی می‌باشد، اجرای نقشه مستلزم عملیاتی کردن این اقدامات است. اجرای اقدامات ملی نیز با توجه به ماهیت آن و در چارچوب صلاحیت‌ها شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، نیازمند فعالیت‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، آموزشی، برنامه‌ریزی و اجرایی دستگاه‌های ذی‌ربط می‌باشد.

بنابراین در راستای اجرای راهبرد کلان ۸ نقشه مهندسی فرهنگی و با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ اقتصادی و ضرورت تمرکز ظرفیت‌ها و برنامه‌های کلیه دستگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران بر محور رونق تولید و رشد و پیشرفت اقتصادی کشور، تقسیم‌کار ملی اقدامات ملی ذیل این راهبرد در جلسه هشتم مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، مستند به شرح وظایف قانونی دستگاه‌ها و برحسب ماهیت اقدامات ملی تکلیفی، به تصویب رسید.

ماده ۱ـ تعاریف:

۱ـ بسته اجرایی: منظور از بسته اجرایی در این مصوبه مجموعه برنامه‌های اجرایی قابل تدوین و اجرا توسط دستگاه‌های اجرایی و نهادها عمومی در چارچوب برنامه سالانه می‌باشد. این برنامه‌ها را دستگاه‌ها و نهادها در برنامه سالانه و در قالب اعتبارات مصوب خود، پیش‌بینی و اجرا می‌نمایند.

۲ـ دستگاه محوری: دستگاهی است که نقش اصلی در اجرای اقدام ملی را برعهده دارد و می‌بایست در جهت انسجام بسته اجرایی ذیل اقدام ملی، مسئولیت تدوین بسته اجرایی خود و دستگاه‌های همکار را با مشارکت آنها و برای دستیابی به هدف اقدام برعهده گیرد.

۳ـ دستگاه همکار: دستگاهی است که سهمی از اجرای اقدام ملی را برعهده داشته و بدون مشارکت آن اجرای اقدامات به طور کامل میسر نخواهد شد.

۴ـ ستاد: منظور ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که وظیفه تأیید بسته‌های اجرایی دستگاه‌ها، تصویب و ابلاغ دستگاه‌های همکار و نظارت بر اجرای اقدامات ملی را برعهده دارد.

ماده ۲ـ اصول:

تدوین بسته اجرایی، می‌بایست مبتنی بر اصول، رویکرد سیستمی، اولویت بیشترین اثرگذاری، انسجام و هم‌افزایی برنامه‌های دستگاهی و رویکرد مشارکت‌جویی مردمی در کنار استفاده از ظرفیت دستگاهی باشد.

ماده ۳ـ اهداف:

اجرایی ‌سازی راهبرد کلان ۸ نقشه مهندسی فرهنگی کشور با هدف:

ـ بسترسازی برای رشد و پیشرفت اقتصادی کشور

ـ اصلاح فرهنگ، اخلاق و رفتار اقتصادی در جامعه

ـ اصلاح و ارتقای فرهنگ تولید، توزیع و مصرف در کشور

ماده ۴ـ دستگاه‌های محوری مجری اقدامات ملی

دستگاه‌های محوری مجری اقدامات ملی ذیل راهبرد کلان ۸ نقشه مهندسی فرهنگی به شرح ذیل می‌باشند:

ماده ۵ ـ نحوه و فرآیند اجرا:

۱ـ دستگاه محوری در هر اقدام ظرف مدت یک ماه دستگاه‌های همکار در اجرای اقدام ملی را جهت تصویب و ابلاغ به ستاد پیشنهاد می‌نماید.

۲ـ کلیه دستگاه‌های همکار مجری این مصوبه، موظفند با محوریت دستگاه محوری در هر اقدام ملی، با هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه کشور ظرف ۵ ماه بسته اجرایی مبتنی بر اصول ماده ۲ این مصوبه را، برای اجرای اقدامات ملی تکلیفی، تنظیم، و به تأیید ستاد برسانند.

تبصره ۱: به منظور ایجاد یکپارچگی میان برنامه‌های اجرایی سالانه دستگاه‌های محوری و همکار مجری هر اقدام ملی، جلساتی با عنوان هماهنگی اجرای اقدام، توسط دستگاه محوری و با عضویت نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های همکار تشکیل می‌شود.

تبصره ۲: سازوکار نحوه تدوین، تأیید و هماهنگی بسته اجرایی ذیل هر اقدام در اولین جلسه دستگاه محوری با همکاران مجری و به پیشنهاد دستگاه محوری به تصویب می‌رسد.

۳ـ برنامه‌های اجرایی تأییدشده در ستاد ضمن اجرا در ۲ سال آینده، جهت بهره‌گیری در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور نیز لحاظ می‌گردند.

ماده ۶ ـ نظارت و ارزیابی:

دستگاه‌های محوری مجری این مصوبه موظفند با همکاری دستگاه‌های همکار در هر اقدام ملی، گزارش سالانه اجرای اقدامات ملی ذیل ماده ۴ مصوبه را تدوین و به ستاد ارائه ‌نمایند.

ماده ۷ـ این مصوبه در یک مقدمه و ۷ ماده و دو تبصره در جلسه هشتم مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسید.

لینک فایل PDF

https://www.rrk.ir/Files/Laws/%D8%AA%D9%82%D8%B3%DB%8C%D9%85%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1.pdf

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیشتر بخوانید:

قوانین دهه دوم اسفند ۱۴۰۲

قوانین منتشره از 1402/12/11 لغايت 1402/12/20 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   قانون الحاق يک بند به تبصره…

سایر مصوبات دهه اول اسفند ۱۴۰۲

سایر مصوبات منتشره از تاریخ 1402/12/01 لغایت 1402/12/10 در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران   مصوبات جلسه پنجاه سوم…
keyboard_arrow_up